November 26, 2007




"Søren Sveistrups kriminalthriller ’Forbrydelsen’ endte i et forrygende crescendo, hvor vi omsider fik at vide, hvem der myrdede Nanna Birk Larsen..." skriver Henrik Palle i Politiken i går om afslutningen, på hvad der må være den langsomste TV serie i DRs historie. 20 afsnit over næsten et år, der fortælle-mæssigt dækkede et lille måned.

Jeg har fulgt serien, som noget af det eneste TV jeg har set, mest fordi jeg har behov for ritualer, og jeg har været indfanget og tabt igen. Afslutningen igår, hvor det afsløredes at flyttemand Vagn var drabsmanden med en ret stereotyp psykologisk profil, var i mine øjne et pinagtigt forsøg på at lukke hullerne i en fortælling der har peget i alle mulige retninger. Ud over nogle ret tyndpenede sociale portrætter af familien Birk Laursen, forsøgte serien at tegne et nutidigt billede af powerplayet i en politisk virkelighed, i dette tilfælde Københavns Rådhus. Der blev i forhold til hvor serien i sidste omgang endte, brugt ufatteligt meget tid på Rådhus-vinklen, og det har selvfølgelig ikke være umotiveret fra forfatternes side. Men både den side af historien, og skildringen af arbejderfamilien Birk Lauersen blev aldrig til andet end blege skabeloner og stereotyper. Og at serien ender i den meget klasse-romantiske forestilling om at den lille mand tog skraldet og top-politkeren gik fri, synes jeg var en meget nem og plat udgang på serien.

DR-Søndagsnyhederne, havde videre, mindre end to minutter efter at serien var sluttet, afsløringen af "hvem gjorde det?" som top-historie. Det virkede som fuldstændigt absurd og non-informativ selvforsyning. og dagens tabloider spiller med på vognen. Både BT og Ekstra Bladet har afsløringen som forside historie. Med de overskrifter tror jeg at fx BT og Ekstra Bladet over det sidste år har ladet godt 30% af deres forsidehistorier referere til en dansk TV begivenhed. Især har "Vild med Dans" trukket ufatteligt mange overskrifter.

Kunne der være en sammenhænge mellem det selv-celebrerende og selv-refererende mediebillede og det begrænsede udsyn mod verden som nu for tredie gang i træk sikre valgsejren til VK-regeringen?

Palle er glad