November 24, 2007

oops. fik posteret langt mindre end jeg troede om den koncert. Det var en dobbeltwhammy: Jeg har faktisk aldrig været i Marmorkirken før, måske engang i halvfjerdserne på klasseudflugt. Et helt fantastisk rum. Bortset fra bænkene, som har samme elendige kvalitet som bænke i stort set samtlige danske kriker. Man skal åbenbart sidde af helvede til, og få ondt, blive urolig i kroppen, føle skylden og ad den vej åbne sig for Herrens ord om tilgivelse.
Men koncerten: Johan Johannsson have back up af en stryger kvartert, og musikalsk bevægede han sig et sted mellem ny-klassisk grænsende til ill-bient/ambient. Musikalske reminiscenser af Satie, Doors, slægtskab med norske Geir Jessen (Biosphere), dark-dub, og selvfølgelig 12toner.
Selvom jeg heller aldrig har været på Island, bortset fra at jeg har fejret een fødselsdag i Keflavik Lufthavn, så var der et eller andet umiskendeligt islandsk over den samlede lyd. Stor, øde, rolig, tung, mørk, nytænkende, intellektuel og kommerciel. Jeg skal ihvertfald købe hvad jeg ikke købte igår.

http://www.myspace.com/12tonar
http://www.johannjohannsson.com/